Peningkatan Kinerja Guru Melalui Supervisi Pendidikan Terhadap Guru MA Negeri 2 Serang Provinsi Banten

Authors

  • Momon Andriwinata MA Negeri 2 Serang Banten

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v5i2.5177

Abstract

This research is motivated by the decline in teacher performance in the process of implementing teaching and learning. One of the indicators of decreased teacher performance in learning is the decreased learning achievement of students in the MA Nederi 2 Serang Banten Province. The purpose of this research is to improve teacher performance through individual supervision of teachers at MA Negeri 2 Serang Banten. The research method used is qualitative. Data collection techniques using interviews, observation and documentation studies. Based on the results of the research shows that; First, the implementation of student counseling services is carried out through the creation of a student counseling program and the formation of a student counseling team. Second, implementation of academic supervision through approaches and techniques; class visits, observe teacher performance, observe material management, lead group discussions. Third, monitor the results of teacher academic leadership by discussing learning methods, use and assessment techniques, use of learning environments, and use of study time.

Keywords:

Performance, Teachers, Educational Supervision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abas, H. E. (2017). Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru (Revisi) STO Mohon Banyak Disebar Di Lampung. Elex Media Komputindo.

Fitri, F. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Membina Profesionalisme Guru. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 730–743.

Hadi, S. (n.d.). Andi (2004) Metode Research. Ed. II. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ibrahim, N. S. (2001). Penelitian dan penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Indrawan, I. (2015). Pengantar manajemen sarana dan prasarana sekolah. Deepublish.

Khoiroyani, N. H., & Andari, A. A. (n.d.). KOMPETENSI SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA TENAGA ADMINISTRASI DI SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU MUSHAB BIN UMAIR DAN MADRASAH IBTIDAIYAH AL-HIKMAH SU 1KOTA PALEMBANG.

Laili, I. (2016). Manajemen sumber daya manusia.

Mokodompit, I. S. (2020). Home Visit sebagai Refleksi Kurikulum Darurat Covid-19: Kesiapan Guru, Respon Siswa, Materi dan Hasil Belajar di Madrasah Tsanawiyah. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 6(2), 119–131.

Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Multazam, U. (2017). Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dan Implikasinya Bagi Kinerja Guru. Ta’dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 22–40.

Nasional, D. P. (2009). Metode, Teknik Supervisi Akademik dan Pengembangan Instrumen. Jakarta: Depdiknas.

Prasojo, L. D., Mukminin, A., & Mahmudah, F. N. (2017). Manajemen strategi human capital dalam pendidikan. Yogyakarta: UNY Press, Edisi, 1(3), 16–24.

Purwanto, M. N. (2019). Administrasi dan supervisi pendidikan.

Sagala, S. (2010). Supervisi Pembelajaran: dalam Profesi Pendidikan Alfabeta. Bandung.

Said, A. (2019). Kepemimpinan kepala sekolah dalam melestarikan budaya mutu sekolah. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 257–273.

Sarifudin, S. (2019). Implementasi supervisi kepala sekolah terhadap kinerja guru dalam upaya meningkatkan kualitas pembelajaran di madrasah ibtidaiyah negeri (min) kota bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01), 49–70.

Suryosubroto, B. (2022). Manajemen pendidikan di sekolah. Rineka Cipta.

Triana, D. (2017a). Kepemimpinan:‎ Pengembangan Organisasi, Team Building dan Individual‎ Building‎(Studi Kasus di MI Babussalam Tambar Jogoroto Jombang)‎. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 2(1), 513–529.

Triana, D. (2017b). Kepemimpinan:‎ Pengembangan Organisasi, Team Building dan Individual‎ Building‎(Studi Kasus di MI Babussalam Tambar Jogoroto Jombang)‎. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 2(1), 513–529.

Wahyudi, I. O. L. P. L. (2009). Organization (Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajaran). Bandung: Alfabeta.

Wardani, D. K., & Indriayu, M. (2015). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN. Prosiding Seminar Nasional, 9.

Downloads

Abstract Views : 61
Downloads Count: 92

Published

2024-02-15

How to Cite

Andriwinata, M. (2024). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Supervisi Pendidikan Terhadap Guru MA Negeri 2 Serang Provinsi Banten . Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 552–561. https://doi.org/10.31949/am.v5i2.5177