Pengaruh Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Terhadap Keberhasilan Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Oky Syamsurizal Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Muslim Afandi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Mhd Subhan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v7i01.14055

Abstract

This study aims to analyze the influence of intrinsic and extrinsic motivation on student learning success in Islamic Religious Education subjects. The method used is library research, by analyzing various relevant literature sources. The results of the study show that intrinsic motivations that arise from within students, such as curiosity and spiritual drive, have a significant impact on active engagement and depth of understanding in learning. In contrast, extrinsic motivations such as praise, appreciation, and grades also contribute significantly especially in arousing students' initial interest in learning. This study concludes that the integration of the two provides optimal results for academic achievement and the formation of students' religious character. These findings emphasize the importance of the role of teachers in designing learning strategies that are able to foster and balance these two types of motivation.

Keywords:

Motivasi Intrinsik & Ekstrinsik, Keberhasilan Belajar, Karakter; Moral; Peran Guru; Pendidikan Agama Islam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduloh, S. P., Suntoko, M. P., Tedi Purbangkara, S. P., & Ade Abikusna, M. P. (2022). Peningkatan dan pengembangan prestasi belajar peserta didik. Uwais Inspirasi Indonesia.

Arifin, Z. (2022). Manajemen peserta didik sebagai upaya pencapaian tujuan pendidikan. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 8(1), 71–89.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).

Hidayat, U. S. (2021). Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Menyiapkan Generasi Emas 2045: Strategi Membangun Generasi Cerdas, Berkarakter dan Berdaya Saing di Abad 21. Nusa Putra Press.

Jamaludin, G. M., Japar, M., & Sumantri, M. S. (2025). Digital Game-Based Learning in Education: A Visual Bibliometric Network Analysis. Proceeding of International Seminar On Student Research In Education, Science, and Technology, 2, 117–125.

Lestary, M. (2023). PENGARUH MOTIVASI INSTRINSIK DAN EKSTRINSIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR BAHASA INGGRIS MAHASISWA. Jurnal Enterpreneur Dan Bisnis (JEBI), 2(1).

Menhard, M., Yusuf, M., & Safrizal, S. (2022). Pengaruh Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Produktivitas Kerja Pada PT. Az-Zuhra Property Pekanbaru.

Muktamar, A. (2025). Psikologi Kepemimpinan. Dira Media Kreasindo.

Musya’Adah, U. (2020). Peran penting pendidikan agama Islam di sekolah dasar. Aulada: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 2(1), 9–27.

Novitasari, A. T. (2023). Motivasi Belajar sebagai Faktor Intrinsik Peserta Didik dalam Pencapaian Hasil Belajar. Journal on Education, 5(2), 5110–5118.

Noviyanti, M., Jamaludin, G. M., & Syhabudin, A. (2025). Project-Based Learning Assisted By Digital Scrapbook To Improve Students Understanding Of Fiqh Learning. Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 18(2), 162–171.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rozi, F. (2019). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam melalui Ekstrakurikuler Keagamaan untuk Menumbuhkan Karakter Islami di SMK Negeri 51 Jakarta. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sardiman, A. M. (2019). Interaksi dan motivasi belajar mengajar.

Sinaga, J., Woran, R., & Sinambela, J. L. (2021). Pendidikan karakter dalam era milenial: Menjawab tantangan global dan lokal. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 94–100.

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan, 67.

Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor.

Syafi’i, I., Aziz, Y., Alviatin, A. K., & Assyadziyyah, N. (2025). Guru Profesional Sebagai Pilar Utama dalam Mewujudkan Generasi Unggul di Era Pendidikan 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(2), 1069–1079.

Zahra, W. A., & Marsofiyati, M. (2024). Hubungan Motivasi Ekstrinsik dalam Mendorong Prestasi Belajar Peserta Didik. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(11).

Downloads

Abstract Views : 21
Downloads Count: 6

Published

2025-07-10

How to Cite

Syamsurizal, O., Afandi, M., & Subhan, M. (2025). Pengaruh Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Terhadap Keberhasilan Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(01), 63–66. https://doi.org/10.31949/am.v7i01.14055