Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Etika Siswa di SMKN 1 Tembilahan Hulu
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i2.12399Abstract
Ethics are a set of rules and principles of human life. The good and bad of a person is seen from the ethics or character that he has. Therefore, the process of forming ethics or character must be carried out by educating, guiding and getting used to it continuously so that students have good ethics. The purpose of this study was to determine the role of Islamic religious education teachers in improving student ethics. The research used is Quantitative research, data collection techniques used in this study are observation and documentation. The results of the analysis of the study through observation are 85% which is categorized as "Very Good" because it is in the interval 81% - 100%. So it can be concluded that the role of Islamic religious education teachers in improving student ethics is categorized as very good.
Keywords:
Teacher Role, Improving, Student EthicsDownloads
References
Aida, N. N., Febrianti, Y., Maharani, J. F., Amalia, V., & Hariandi, A. (2024). ANALISIS PERAN GURU DALAM MENANAMKAN NILAI KARAKTER/RELIGIUS DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 856–870.
Aprilia, P. (2022). Etika pergaulan siswa. Widya Wastara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 53–62.
dalam Ramayulis, S. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia.
Darmawan, C. (2020). Implementasi Kebijakan Profesi Guru Menurut Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen Dalam Perspektif Hukum Pendidikan. Wacana Paramarta: Jurnal Ilmu Hukum, 19(2), 61–68.
Erawadi, E., Simatupang, L., & Sitorus, M. W. (2022). Pengambilan Keputusan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam di Madrasah. Bunayya: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 57–81.
Gusty, S., Hidayat, A., Tandungan, E. S., Tikupadang, W. K., Ahmad, S. N., Tumbo, A., Abdin, M., Syafar, A. M., Rais, M., & Artawan, I. P. (2023). Merayakan Kemerdekaan (Refleksi Dosen dalam Membangun Generasi Penerus Bangsa). TOHAR MEDIA.
Hasanah, A. N., & Asikin, I. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan dalam Hadits Riwayat Imam Ahmad No 11472 tentang Etika Menjaga Lisan. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 43–50.
Hidayat, U. S. (2021). Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Menyiapkan Generasi Emas 2045: Strategi Membangun Generasi Cerdas, Berkarakter dan Berdaya Saing di Abad 21. Nusa Putra Press.
Intan, I., Jaya, G. P., & Jamaludin, G. M. (2020). Problematika Guru Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Sd Inklusi Taman Siswa Rejang Lebong. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 113–126.
Khosla, N. H., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). FENOMENA TIK TOK DAN PERAN GURU DALAM PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM. Al’Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 11–24.
Machali, I., & Hidayah, N. S. (2014). Pendidikan Agama Islam Pada Santri Lanjut Usia Di Pondok Pesantren Sepuh Masjid Agung Payaman Magelang. AN NUR: Jurnal Studi Islam, 6(1).
Marbun, S. M., Th, S., & PdK, M. (2018). Psikologi pendidikan. Uwais Inspirasi Indonesia.
Moh, K. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif-Kuantitatif, Cet. II, Malang. UIN Maliki Press.
Monika, I. G. A., Agung, A. A. G., & Dantes, K. R. (2019). Determinasi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi, Etos Kerja Guru dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMK Pariwisata Harapan Denpasar. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 10(2), 138–147.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Nova, A., Faridah, E. S., Jamaluddin, G. M., Komariah, N., Sayekti, S. P., & Arifin, Z. (2022). Evaluasi Dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.
Nurliana, N., & Ulya, M. (2021). Pendidikan anak perspektif psikologi. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 56–67.
Parnawi, A., & Ridho, D. A. A. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Dan Etika Siswa Di Smk Negeri 4 Batam. Berajah Journal, 3(1), 167–178.
Pristiwiyanto, P. (2020). Perlindungan Profesi Guru Pada Aspek Legalitas Dan Tataran Realitas. AT-THUFULY: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1–9.
Riami, R., Muhammad, D. H., & Susandi, A. (2021). Penanaman Pendidikan Akhlak pada Anak Usia Dini Menurut Ibnu Miskawaih dalam Kitab Tahdzibul Akhlak. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 12(02), 10–22.
Ridho, D. A. A. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Perbaikan Moral dan Etika Siswa. Journal on Education, 5(3), 9574–9585.
Sari, H. P. (2023). Pendidikan Karakter di Era Society 5.0: Analisis Pemikiran Ibnu Miskawaih. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(2), 348–361.
Siahaan, A., Akmalia, R., Ray, A. U. M., Sembiring, A. W., & Yunita, E. (2023). Upaya Meningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. Journal on Education, 5(3), 6933–6941.
Sitepu, B. P. (2014). Pengembangan sumber belajar.
Sudijono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta. Ja Grafindo.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Wahyudi, H. S., & Sukmasari, M. P. (2018). Teknologi dan kehidupan masyarakat. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1), 13–24.
Yunita, F., Khodijah, N., & Suryana, E. (2022). Analisis Kebijakan Profesionalisme Guru dan Dosen. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(1), 73–81.
Zohriah, A., Bachtiar, M., & Nasrudin, A. (2023). Strategi Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Madrasah. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 5(01), 209–223.
Zuriah, N., & Yustianti, F. (2007). Pendidikan moral & budi pekerti dalam perspektif perubahan: menggagas platform pendidikan budi pekerti secara kontekstual dan futuristik. Bumi Aksara.