Integrasi Pengajaran Interaktif Melalui Inovasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa

Authors

  • Lulu Komala Sari Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ratna Komalasari Universitas Islam 45 Bekasi
  • Muhammad Faisal Hakim Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ridwan Firmansyah Universitas Islam 45 Bekasi
  • Siti Asiah Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i2.12234

Abstract

This study aims to explore the integration of interactive teaching through learning innovations at SMKN 1 Cikarang Barat as an effort to enhance students' learning interest. The background of the research indicates that conventional teaching methods, which are still dominant, such as lectures, are ineffective in increasing student engagement. Therefore, interactive teaching that utilizes technology, such as Google Slides and Google Forms, is expected to create a more engaging and enjoyable learning environment. This study also identifies the challenges faced, including resource limitations, differences in perceptions between teachers and students regarding character education, and the need for support from parents and the community. Using a qualitative approach, this research collects data through interviews and observations to understand the views of teachers and students regarding character education and interactive teaching. The results of this study are expected to provide broader insights into the effective implementation of learning innovations that support the character development of students at SMKN 1 Cikarang Barat.

Keywords:

Integrasi, Agama Islam, learning innovation; learning interest

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21 Angga 1, Yunus Abidin 2 , Sofyan Iskandar 3. Basicedu, 6(1), 1046–1054.

Arfan, A. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 009 Mesah. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 6(1), 1–10.

As-samawi, H. A. (2024). Ilmu Metodologi Penelitian Kuantitatif & Kualitatif Berbasis Artificial Intelegence (Issue September).

Fahlevi, M. R. (2022). Kajian project based blended learning sebagai model pembelajaran pasca pandemi dan bentuk implementasi kurikulum merdeka. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 230–249.

Fajriati, I. N., & Bahruddin, E. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Karakter Siswa SMK. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.32832/itjmie.v2i1.3327

Febrianshari, D., & Ekowati, D. W. (2018). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembuatan Dompet Punch Zaman Now. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 88. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v6i1.5907

Ikhtiarini, R. U., Utomo, S. W., & Sulistyowati, N. W. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Akuntansi Dasar. Tangible Journal, 6(1), 102–110. https://doi.org/10.47221/tangible.v6i1.138

Kamaruddin, I. (2023). Analyzing the Impact of Physical Education on Character Development in Elementary School Students Analisis Pengaruh Pendidikan Jasmani Terhadap Pembangunan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal At-Ta’dib, 1(2), 10–17.

Manar, D. G., & Alfirdaus, L. K. (2023). Analisis Kegagalan Inovasi Pemerintah Daerah. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 14(1), 18–30. https://doi.org/10.14710/politika.14.1.2023.18-30

Marhamah, M., Kesumawati, N., Rohana, R., Lusiana, L., Fitri Puspa Sari, E., Meilani, D., & Emiliandri, F. (2024). Pelatihan Perancangan Pembelajaran Inovatif Abad 21 Guru SMA Negeri 16 Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 1153–1160. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2829

Muntu, A., Trang, I., & Mintardjo, C. (2023). Pengaruh Kapabilitas Teknologi Informasi, Berbagi Pengetahuan Terhadap Kinerja Sumber Daya Manusia Yang Di Mediasi Oleh Inovasi Kerja Pada Pegawai Di Kecamatan Mandolang. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(4), 1545–1553. https://doi.org/10.35794/emba.v11i4.52714

Mutiawati, Y. (2019). Pembentukan Karakter Religius pada Kegiatan Makan Anak di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Buah Hati, 6(2), 165–174.

Nurdiniah, S. (2024). Langkah-langkah Partisipasi Guru dalam Pendekatan Pembelajaran Aktif di Muslimeen Suksa School, Thailand. Karimah Tauhid, 3(8), 8581–8598.

Puspa, C. I. S., Rahayu, D. N. O., & Parhan, M. (2023). Transformasi pendidikan abad 21 dalam merealisasikan sumber daya manusia unggul menuju indonesia emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321.

Regianti, A. M., Sidoarjo, U. M., Sidoarjo, U. M., & Baca, M. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF FABEL UNTUK MENINGKATKAN MINAT Pendahuluan Sekolah sebagai salah satu lembaga pendidikan yang diharapkan mampu menciptakan sumber daya manusia yang berkualita dan mampu meningkatkan motivasi belajar dan prestasi belajar denga. 70–81.

Rusdiana, N. P. M., & Wulandari, I. G. A. A. (2022). E-Book Interaktif Materi Siklus Air pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 54–63. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.45180

Sapdi, R. M. (2023). Peran Guru dalam Membangun Pendidikan Karakter di Era Society 5.0. Jurnal Basicedu, 7(1), 993–1001. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4730

Siby, L. R. (2022). Pembentukan integritas pelayan tuhan melalui pendidikan karakter Kristen. HUPERETES: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(2), 101–115.

Sudarmo, S. N. (2021). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PAI MATERI HIDUP DAMAI DENGAN SALING MEMAAFKAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 550–557.

Sujarwanto, E. (2023). Prinsip Pendidikan STEM dalam Pembelajaran Sains. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(2), 408. https://doi.org/10.28926/briliant.v8i2.1258

Suprapti, S. (2022). Analisis Persepsi Orangtua Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Mi Al-Huda Rejowinangun. Jurnal Pendidikan DEWANTARA: Media Komunikasi, Kreasi Dan Inovasi Ilmiah Pendidikan, 8(1), 44–50. https://doi.org/10.55933/jpd.v8i1.286

Tugiah, T., & Jamilus, J. (2022). Pengembangan pendidik sebagai sumber daya manusia untuk mempersiakan generasi milenial menghadapi era digital. Jurnal Sosial Teknologi, 2(6), 498–505.

Wakhudin, W., Barir, B., Rukhmana, T., Ikhlas, A., Sartika, D., & Muarif, S. (2024). Model Pembelajaran Investigasion Based Scientific Collaborative (IBSC) untuk Melatih Ketrampilan Komunikasi dan Kolaborasi Siswa. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 496–503.

Wangge, M. (2021). Pelatihan Merancang Pembelajaran Online Berbasis E-Learning Bagi Guru dan Calon Guru. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.47747/pengabdiankepadamasyarakat.v2i1.249

Wardati, Z. (2019). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak pada Habib Alby Homeschooling. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(2), 261–280.

Wardaya, A., Kurniawan, N. B., & Siagian, T. H. (2022). Kebijakan Publik Di Bidang Pendidikan: Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Siswa Dengan Kemampuan Teknologi Digital Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 127–135. https://doi.org/10.32832/tek.pend.v11i2.7332

Wibowo, D. E., Mahmudi, A., Pujiastuti, P., & Perdana, M. A. (2021). Persepsi Penggunaan Flipped Classroom di Sekolah Dasar selama Pandemi Covid 19. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(2), 114–126. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i2.37920

Zuhal, M., & Wathon, A. (2019). Membangun Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 136–160.

Zulatifah, H., & Muktiadji, H. (2020). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Di Smpn 4 Jombang. Edu Math Journal Prodi Pendidikan Matematika, 10(2), 51. https://doi.org/10.32682/edumath.v10i2.1764

Downloads

Abstract Views : 47
Downloads Count: 102

Published

2025-01-08

How to Cite

Komala Sari, L., Komalasari, R., Faisal Hakim, M., Firmansyah, R., & Asiah, S. (2025). Integrasi Pengajaran Interaktif Melalui Inovasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa . Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 1203–1215. https://doi.org/10.31949/am.v6i2.12234