Dinamika Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Society 5.0
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i2.11945Abstract
This research aims to identify the dynamics of Islamic religious education in the Society 5.0 era as well as the challenges faced by Islamic educational institutions regarding curriculum and educator competencies. The methods used include literature studies and qualitative analysis, examining various relevant sources regarding the implementation of technology in education. The research findings indicate that technology plays a crucial role in supporting character education needed in this era, with concrete examples such as the use of AI-based learning applications that can enhance student engagement. The conclusion emphasizes the importance of developing a curriculum that integrates technology with religious values so that Islamic Religious Education (PAI) can shape a younger generation with strong character and balanced morals. The implications of this research highlight the need for training for educators in integrating technology into learning, as well as the importance of monitoring technology use to maintain spiritual and moral values in education.
Keywords:
Dinamika, tantangan, Era Society 5.0Downloads
References
Amelia, F., Rifqiah, A., & Maulana, S. P. (2024). Memperkuat Keterampilan Sosial Dan Kepemimpinan Melalui Proyek Kolaboratif Dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner , 8(5).
Amin, I. M., Mansur, R., & Sulistiono, M. (2020). Peran Literasi Digital Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas XI IIS 01 SMAI Al Maarif Singosari Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1).
Anisatun, Muthi’ah, & MS, L. Z. (2020). Konsep Ittishal Al-Sanad Sebagai Syarat Kajian Kitab Kuning Dalam Tradisi Pesantren an-Nahdliyyah Cirebon. Jurnal Studi Hadis Nusantara, 2(1).
Aslan, & Wahyudin. (2020). Kurikulum Dalam Tantangan Perubahan. Medan: Bookis Indonesia.
Bahri, S. (2022). Konsep Pembeljaran PAI di Era Society 5.0. Edupedia, 6(2).
Dalimunthe, D. S., & Pohan, I. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).
Ernawati, Hasan, M. T. A.-Z., & Ramli, A. (2023). Implementasi PAIdalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Society. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1).
Fajri, F., Mardianto, & Nasution, M. I. P. (2023). Literasi Digital: Peluang Dan Tantangan Dalam Membangun Karakter Peserta Didik. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1).
Ghufron, D. M., Ikramina, M. B., & Anbiya, B. F. (2023). Transformasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital: Modalitas Belajar Dan Tantangan Pendidikan. Jurnal Al Burhan Staidaf, 3(2).
Hermawati, K. A. (2023). Pendidikan Islam Era Transformasi Sosial Society 5.0: Studi Analisa Terhadap Hadis Nabi. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1).
Ichsan. (2023). Pengaruh Profesionalitas Guru Matematika Dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa Era Revolusi Industri 5.0 Di Indonesia: Sebuah Meta-Analisis. Jurnal Math-Umb.Edu, 10(2).
Idris, M. (2022). Pendidikan Islam dan Era Society 5.0 ; Peluang dan Tantangan Bagi Mahasiswa PAI Menjadi Guru Berkarakter. Belajer: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 61. https://doi.org/10.29240/belajea.v7i1.4159
’Inayah, N. N. (2022). Penguatan Etika Digital Melalui Materi “Adab Menggunakan Media Sosial” Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik MenghadapiEra Society 5.0. JELS: Journal of Education and Learning Sciences, 2(1).
Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1).
Kahar, M. I., Cikka, H., Afni, N., & Wahyuningsih, N. E. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 Di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1).
Mardhiah, I., Amaliyah, Hadiyanto, A., & Hakam, A. (2021). Developing Learning Competencies of Multicultural and Local Wisdom Values-Based Islamic Religious Education in Higher Education in Indonesia. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 5(1).
Mashlahah, I., & Arifin, S. (2023). Dampak Perkembangan Teknologi Terhadap Perilaku Dan Kehidupan Pemuda Pemudi Di Era Milenial. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penerapan Ilmu Pengetahuan, 4(2).
Maulidi, R., & Badriyah, L. (2024). Kolaborasi Pendidikan Agama Islam Dan Teknologi Digital Dalam Membangun Karakter Siswa Di Era Society 5.0. Cendikia Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(9).
Nastiti, F. E., Ni’mal ’abdu, A. R., & Kajian, J. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era society 5.0. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66.
Ni’amah, M. (2024). Menumbuhkan Tunas Kreativitas: Strategi Pembelajaran Pendidikan Pancasila yang Efektif untuk Kelas 1 SD/MI. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3).
Pilendia, D. (2020). Pemanfaatan Adobe Flash Sebagai Dasar Pengembangan Bahan Ajar Fisika: Studi Literatur. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(2).
Safrudin, & Sesmiarni, Z. (2022). Profesional Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Meningkatkan Literasi Di Era Digital . JKIP: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1).
Santoso, B., Triono, M., & Zulkifli. (2023). Tantangan Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0: Urgensi Pengembangan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Pai Di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1).
Suratno, J., Sari, D. P., & Bani, A. (2022). Kurikulum dan Model-Model Pengembangannya. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(1).
Suryadi, R. A. (2019). Islamic Education in The Theological Perspective. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 3(1).
Susilowati, Y. (2020). Interaksi Berpikir Kritis Dengan High Order Thingking Skill (HOTS) Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Silogisme, 5(2).
Triyanto. (2020). Peluang dan tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2).
Ulumuddin, I. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Society 5.0. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 11(2).
Utomo, E., & Rizqa, M. (2023). Pendidikan Karakter di Era Masyarakat 5.0: Strategi dan Tantangan Menuju Pendidikan Individu Berintegritas dalam Lingkungan Digital Terkoneksi. Jurnal Tarbiyah Suska Conference Series, 2(1).