Peran Konselor Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hubungan Sosial Emosional Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i2.11923Abstract
This study aims to solve the problems that occur in the field regarding learning motivation and social emotional relationships, namely that there are some students who still have difficulty accepting the lesson material. The research method used in this study with a qualitative approach with the subjects in this study being SMP Negeri 3 Rejang Lebong. Data collection techniques using documentation, interviews, observation and documentation. The results of this study indicate that students' learning motivation and social emotional relationships can be categorized as low. This can be seen from students' learning motivation, namely students have difficulty accepting the lesson material given by the teacher, students do not like the teacher's teaching method. While seen from students' social emotional relationships, students often fight for reasons of taking their friends' things, fighting over girlfriends, making noise in class, teasing each other between friends and there are students who play with different friends in other classes.
Keywords:
Counselor, Learning Motivation, Social-EmotionalDownloads
References
Basri, B., Utami, T., & Mulyadi, E. (2020). Konsep dasar dokumentasi keperawatan. Media Sains Indonesia.
Defriansyah, D., Saputra, H., Harahap, E. K., & Seplyana, D. (2023). Penerapan Bimbingan Konseling DalaArdi, A. (2019). Peran Bimbingan Konseling Islam Mengatasi Kecanduan Game Online. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 802–810.
Dewi, S. U. (2019). Pengaruh Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Santri Mdt At-Taqwa Kp. Ranca Ayu Desa Maroko Kabupaten Garut. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 13–32.
Djuhartono, T., & Endaryono, B. T. (2021). Bimbingan Konseling Berpengaruh terhadap Akhlak Siswa Kelas II pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(2).
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.
Handhika, J. (2012). Efektivitas media pembelajaran IM3 ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2).
Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Analisis artikel metode motivasi dan fungsi motivasi belajar siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203.
IX, U. M. K. S. K., & Temanggung, K. D. S. M. P. I. N. (n.d.). PRODI BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM FAKULTAS DAKWAH DAN KOMUNIKASI UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA.
Johan, R. S. (2015). Peran motivasi dan disiplin dalam menunjang prestasi belajar peserta didik pada bidang studi IPS. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(3).
Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan konseling sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 447–454.
Lase, A. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Disiplin Belajar. Warta Dharmawangsa, 48.
Mayurida, M. (2020). Urgensi Bimbingan Dan Konseling Bagi Tersangka Yang Sedang Menjalani Proses Hukum Pidana Di Tingkat Penyidikan (Studi Kasus Di Polda Sumatera Utara). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
MR, G. N. K. (2017). Perspektif Bimbingan Konseling dalam Pendidikan Islam. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 1(2), 95–109.
Mulia, S. W., & Said, A. (2019). Relationship of emotional maturity with social interaction of student in SMP N 1 Ranah Batahan Pasaman Barat. Jurnal Neo Konseling, 1(4).
Rismana, A., Normelani, E., & Adyatma, S. (2020). Pengaruh jejaring sosial terhadap motivasi belajar siswa-siswi sekolah menengah pertama (SMP) di kecamatan Banjarmasin barat. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 3(5).
Sahriani, R. (2019). Peran guru BK dalam meningkatkan kecerdasan emosional dan spiritual siswa di SMA Al Washliyah Tanjung Morawa. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Sidik, M. (2021). Pengaruh Layanan Bimbingan Dan Konseling Terhadap Perubahan Tingkah Laku Siswa Kelas IX SMP Islam Integral Luqman Al Hakim Batam. Jurnal As-Said, 1(2), 33–39.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 1(1), 1–10.
Telaumbanua, K. (2016). Konsep dasar layanan bimbingan dan konseling di sekolah dasar. Warta Dharmawangsa, 49.
Yuhaldi, Y. (2022). Falsafah Adat Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah Dan Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11856–11861.
Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi peran guru pendidikan agama Islam sebagai konselor dalam mengatasi masalah belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 79.
m Pendidikan Islam. Tazkirah, 8(2), 81–90.
Hartini, H. (2018). Academic Flow Guidance Toward Excellent Generations in 21 Century.
Seprianto, S., Hartini, H., Fadila, F., Ristianti, D. H., & Rizal, S. (2024). Strategi Pengembangan Materi Layanan BK untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pelayanan Bimbingan Konseling (Studi Kasus di SMPIT Annida’Lubuklinggau). Journal of Education and Instruction (JOEAI), 7(1), 8–23.