Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru di TK Assalam Karawang

Authors

  • Syifa Farihatun Afifah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Lilis Karyawati Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nia Karnia Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i2.10584

Abstract

This study was motivated by the results of observations that researchers made of teachers at Assalam Kindergarten. The problem in this study is that there are signs of poor teacher competence, especially in newly recruited teachers. Usually they do not have interaction skills with students and do not master what the principles are in the classroom teaching and learning process. The purpose of this research is to find out and explain about educational supervision activities to support teacher competence at Assalam Kindergarten. The research method used is a qualitative method with a phenomenological approach to understand individual experiences and perceptions related to the phenomenon under study. Data obtained through interviews, observation and documentation. The results of the research conducted indicate that the supervision program carried out periodically by the principal is proven to be able to improve the professionalism of Assalam Kindergarten teachers.

Keywords:

education, Professionality, Supervision

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanda, N., & Triono Ali Mustofa. (2024). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMP Al-Islam Kartasura. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1701–1710. https://doi.org/10.58230/27454312.678

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2017). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed (Edisi Ketiga). Pustaka Pelajar.

E. Ktisti Poerwandari. (1989). Lembaga Pengembangan dan Pengukuran Psikologi,Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian. Fak. Psikologi UI.

Fatimah. (2020). Kegiatan Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru dan Siswa. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 39.

Hasan, & Y. (2002). Pedoman Pengawasan. CV. Mekar Jaya.

Hotmaida. (2019). Pelaksanaan Supervisi Klinis Teknik Sharing Of Experience Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Guru Dalam Pembelajaran di SMK Perguruan Rakyat Padang Sidimpuan. Jurnal Education and Development. https://www.neliti.com/id/publications/561551/pelaksanaan-supervisi-klinis-teknik-sharing-of-experience-untuk-meningkatkan-ket

Irawan, T., Hasan, M., & Fernadi, Feri, M. (2021). Supervisi Akademik Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Madrasah Tsanawiyah Hidayatul Mubtadi’in Jati Agung Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(2), 47–67.

Jasmani, & S. M. (2013). Pendidikan: Terobosan Baru dalam Penigkatan Kinerja Pengawas Sekolah dan Guru. Ar-Ruzz Media.

Maesaroh, & Martiyono. (2023). Supervisi Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. Ar-Rihlah: Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, 8(2), 128–136. https://doi.org/10.33507/ar-rihlah.v8i2.1838

Mufidah, L. (2004). Supervisi Pendidikan. Teras.

Mulyasa. E. (2006). Kepala sekolah profesional. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2011). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bumi Aksara.

Mulyono. (2008). Kepala sekolah berperan sebagai manager dan supervisor. Ar Ruzz Media.

N.A Ametembun. (1981). Guru Dalam Administrasi Pendidikan. IKIP.

Purwanto. (2010). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. PT Remaja Posdakarya.

Rudiyanto. (2004). Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Kepala Sekolah Terhadap Kemampuan Profesioonal Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam di MTsN Ketanggungan Kabupaten Brebes, Semarang. IAIN Walisongo Semarang.

Sahertian, Piet.A, & F. M. (1981). Prinsip dan Teknik Supervisi Pendidikan. Usaha Nasional.

Suharsimi Arikunto. (2006). Dasar-Dasar Supervisi. Rineka Cipta.

Downloads

Abstract Views : 49
Downloads Count: 35

Published

2024-12-20

How to Cite

Syifa Farihatun Afifah, Karyawati, L., & Karnia, N. (2024). Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru di TK Assalam Karawang. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 1072–1082. https://doi.org/10.31949/am.v6i2.10584