STRATEGI KEUNGGULAN KEPRIBADIAN EFEKTIF KEPALA SEKOLAH DAN PROFESIONALISME GURU SEBAGAI FONDASI PENDIDIKAN BERKUALITAS
DOI:
https://doi.org/10.31949/madinasika.v5i1.7096Abstract
Personality is a characteristic inherent in individuals and can be influenced by the environment, especially in the context of leadership where personality has various elements that become the power to direct positive change. The aim of this research is to examine the personality development strategies of school principals and teachers in influencing the school community to improve school quality and learning. The research method used is library research. Thus, we can conclude that school principals and teachers need to have personality competence to be able to move students and society towards sustainable change. Through this personality competency, the principal as a leader can be an example for teachers, while teachers, as the front guard, can be role models for students. In this way, the quality of education can be improved.
Keywords:
Kompetensi Kepribadian, Kepala Sekolah, Guru, Mutu PendidikanDownloads
References
Fathoni, A. (2006). Metodelogi Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Fatwikiningsih, N. (2020). Teori Psikologi Kepribadian Manusia. Penerbit Andi.
Firdianti, A. (2018). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Gre Publishing.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42.
Gaol, N. T. L. (2017). Teori dan implementasi gaya kepemimpinan kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213–219.
Jaenudin, U. (2015). Dinamika Kepribadian (Psikodinamik). CV. Pustaka Setia.
Maunah, B. (2015). Implementasi pendidikan karakter dalam pembentukan kepribadian holistik siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(1).
Mujib, A. (1999). Fitrah dan kepribadian Islam: Sebuah pendekatan psikologis. Jakarta: Darul Falah, 1999.
Mukhtar, M. (2015). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada SMP Negeri di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah, 3(3), 93917.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Purwanto, N. A. (2020). Peranan kepala sekolah dan guru dalam pendidikan karakter bangsa di smk dalam mewujudkan jati diri bangsa. ISTORIA Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 16(1).
Romadhon, M., & Zulela, M. S. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 479–489.
Said, A. (2018). Kepemimpinan kepala sekolah dalam melestarikan budaya mutu sekolah. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 257–273.
Simbolon, M. (2007). Persepsi dan kepribadian. Jurnal Ekonomis, 1(1), 52–66.
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296.
Timor, H., Saud, U. S., & Suhardan, D. (2018). Mutu Sekolah; Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(1), 21–30.
Ulfah, U., Supriani, Y., & Arifudin, O. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 153–161.
Uno, W. A. (2021). Pengembangan teknologi pendidikan IPA berbasis multimedia dalam meningkatkan minat belajar siswa. Cv. Cahaya Arsh Publisher & Printing.
Usman, H. (2014). Peranan dan fungsi kepala sekolah/madrasah. Jurnal Ptk Dikmen, 3(1), 12.
Wahib, A. W. A. (2014). Konsep orang tua dalam membangun kepribadian anak. Jurnal Paradigma Institut, 1(1).
Yuliatika, D., Rusdinal, R., & Gistituati, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengambilan Keputusan Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2944–2951.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hero Gefthi Firnando

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.