Analisis Self-Confidence Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Irna Shersa Destiani Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.13895

Abstract

The purpose of this study was to determine the self-confidence of junior high school students in learning mathematics. This study used a qualitative approach with descriptive methods with the subject of 35 students in class VIII of SMPN 2 West Karawang in the 2023/2024 academic year. Student self-confidence data is obtained from a non-test instrument in the form of a questionnaire which includes several indicators such as, believing in one's own abilities, acting independently in making decisions, having a positive self-concept, and daring to express opinions. The self-confidence scale questionnaire used in this study is a Likert scale model to measure answers based on statements submitted to respondents by giving a score to each answer item. The results showed that students in grade VIII of SMPN 2 West Karawang had a relatively good level of self-confidence in learning mathematics, with a percentage reaching 61%-80%.

Keywords:

Percaya Diri, Pembelajaran Matematika, Konsep Diri Positif

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, M., & Amir, Z. (2019). Membangun self-confidence siswa melalui pembelajaran matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 147-153.

Arofah, A. J., & Hidayati, N. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa Smp Kelas IX dalam Pembelajaran Matematika. Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2).

Asdar, A., Arwadi, F., & Rismayanti, R. (2021). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika dan Self Confidence Siswa SMP. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-16.

Dewi, D. M., Supriyo, & Suharso. (2013). Kepercayaan Diri Ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua pada Siswa Kelas VII (Studi Kasus). Indonesian Journal of Guidance and Counseling

Ficha. (2017). Pengaruh Discovery Learning Terhadap Kemampuan Representasi Matematis dan Self-confidence Siswa. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung, Bandar Lampung.

Istiawati, S. N. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Macromedia Flash terhadap Kemampuan Representasi Matematis dan Self-Confidence Siswa Kelas VII SMPN 1 Sidamanik. Masters thesis, Universitas Negeri Medan.

Lestari, A. B., & Afriansyah, E. A. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP di Kampung Cibogo Pada Materi SPLDV. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 92-102.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Maulidya, N. S., & Nugraheni, E. A. (2021). Analisis hasil belajar matematika peserta didik ditinjau dari self confidence. Jurnal Cendekia, 5(3), 2584-2593.

Muniroh, S., Rosyana, T., & Hendriana, H. (2018). Hubungan Self-Confidence dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP. Jpmi: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(4), 479-486.

Ningsih, S. P., & Warmi, A. (2021). Analisis Kepercayaan Diri (Self-Confidence) pada Pembelajaran Siswa SMP. Maju, 8(2), 621-628.

Nurhalin. (2022). Pengaruh Self-Confidence terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Skripsi. Universitas Singaperbangsa Karawang.

Pangestu, R. A., & Sutirna, S. (2021). Analisis kepercayaan diri siswa terhadap pembelajaran matematika. Maju, 8(1), 505035.

Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self-Confidence dalam Pembelajaran Matematika Melalui Metode Suggestopedia. Al-khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1-14

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Mes: Journal of Mathematics Education and Science, 2(1).

Sidik, A., Ramlah, & Utami, M. R. 2017. Hubungan Antara Self-Confidence dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 222–226.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilawati, S., Pujiastuti, H., dan Sukirwan. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau Dari Self-Concept Matematis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 512-525.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 210–219.

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh Model Role Playing terhadap Kepercayaan Diri Siswa pada Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1), 97–102.

Downloads

Abstract Views : 0
Downloads Count: 0

Published

2025-06-18

How to Cite

Destiani, I. S. (2025). Analisis Self-Confidence Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 7(2), 256–267. https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.13895

Issue

Section

Articles