PERGESERAN DEIKTIK YANG MENGABURKAN BATAS CERITA DALAM CERITA PADA NOVELTY VERITY KARANGAN COLLEEN HOOVER

Authors

  • Kurnia Idawati Universitas Darma Persada
  • Nurul Fitriani Universitas Darma Persada
  • Eka Yuniar Ernawati Universitas Darma Persada

Abstract

Penelitian ini menganalisis pergeseran deiktik dan struktur naratif dalam novel "Verity" karya Colleen Hoover, yang diterbitkan pada tahun 2018. Novel yang merupakan thriller psikologis, berfokus pada karakter Lowen Ashleigh, seorang penulis yang ditugaskan untuk menyelesaikan naskah-naskah dari penulis terlaris Verity Crawford. Tujuan penelitian adalah untuk dengan cara apa pergeseran deiktik dapat mengaburkan garis yang memisahkan antara persepsi dan reaksi Lowen terhadap manuskrip Verity yang dibacanya dengan cerita yang tengah berlangsung saat ini. Dengan demikian penelitian menyoroti bagaimana pergeseran deiktik membangun ketegangan dan ambiguitas, serta menciptakan pengalaman membaca yang mendalam. Dengan memadukan perspektif yang berbeda dan mengaburkan batas antara masa lalu dan sekarang, artikel ini menunjukkan bagaimana elemen temporal dan spasial dalam narasi berkontribusi pada pemahaman pembaca tentang karakter dan dinamika cerita. Temuan ini diharapkan dapat memberikan wawasan baru dalam memahami hubungan kompleks antara pergeseran deiktik dan struktur naratif dalam karya sastra modern.

 

Kata kunci: pergeseran deiktik, struktur naratif, deiksis temporal, spasial, dan persona

 

The lack of active participation of students in the learning process results in student learning outcomes at MTs PUI Cikijing not being by the KKM (Minimum Completeness Criteria). This research aims to describe the influence of the Numbered Head Together learning model on student learning outcomes in reading short stories. This research uses quantitative methods with a One Group Pretest Posttest research design. The research sample was students of class VIII.07 at MTs PUI Cikijing who were selected using purposive sampling. Data collection techniques include observation, tests, and documentation. The instruments used in the research were pretest and posttest questions in the form of 10 multiplechoice questions. The data analysis techniques are instrument validity testing, normality testing, and paired t-test hypothesis testing. The results of the analysis show that there is a significant influence of the Numbered Head Together learning model on student learning outcomes in reading short stories, as evidenced by the significance value (2-tailed) of 0.000 > 0.05 from the paired t-test hypothesis test. Thus, the Alternative Hypothesis (Ha) is accepted, indicating that the Numbered Head Together model has a positive effect on increasing student learning outcomes in reading short stories.

Keywords: numbered heads together, reading, short stories

Keywords:

pergeseran deiktik, struktur naratif, deiksis temporal, spasial, persona

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Abstract Views : 26
Downloads Count: 21

Published

11-03-2025

How to Cite

Idawati, K., Fitriani, N., & Yuniar Ernawati, E. (2025). PERGESERAN DEIKTIK YANG MENGABURKAN BATAS CERITA DALAM CERITA PADA NOVELTY VERITY KARANGAN COLLEEN HOOVER. Diglosia : Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia, 9(1), 105–123. Retrieved from https://ejournal.unma.ac.id/index.php/diglosia/article/view/13191

Issue

Section

Articles