The Implementation of Three-Dimensional Figures in Learning Social Lessons to Improve the Learners' Cognition

Authors

  • Irma Sofiasyari Institut Pangeran Dharma Kusuma Indramayu
  • Iin Indrianti Institut Pangeran Dharma Kusuma Indramayu

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v7i1.8563

Abstract

The use of learning media that is less interactive can cause students' cognitive deficiencies. Therefore, innovation is needed to use learning media that can improve students' cognitive abilities. Another fact is that the learning process only focuses on the teacher, so learning looks monotonous. So, based on the results of these observations, the research aims to improve the cognitive outcomes of elementary school students in social studies learning at SDN A Indramayu. This research is classroom action research, using the Kemmis & MC Taggart model, which applies 3 cycles. Data collection techniques use tests, observations, field notes, and documentation. The data analysis techniques used are quantitative and qualitative. Qualitative analysis applies to students' cognitive test results each cycle while qualitative analysis applies to observation results. The research results show that the use of three-dimensional media can improve the cognitive outcomes of class IV students at SDN A Indramayu. The research evidence is that the increase from pre-cycle to cycle I increased by 20.24%, from cycle I to cycle II by 15.34%, and from cycle II to cycle III by 5%. Based on the research results, it can be concluded that class IV students at SDN A Indramayu can improve their cognitive abilities by implementing three-dimensional media in social studies learning.

 

Penggunaan media pembelajaran yang kurang interaktif dapat menyebabkan kurangnya kognitif siswa. Maka dari itu, diperlukan inovasi untuk menggunakan media pembelajaran yang dapat meningkatkan kognitif siswa. Fakta yang lain, dalam proses pembelajaran hanya berpusat kepada guru, sehingga pembelajaran terlihat monoton. Berdasarkan hasil observasi tersebut, penelitian bertujuan untuk meningkatkan hasil kognitif siswa sekolah dasar pada pembelajaran IPS di SDN A Indramayu. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas, menggunakan model Kemmis & MC tagart, yang menerapkan 3 siklus. Tenik pengumpulan data menggunakan tes, pengamatan, catatan lapangan, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan yaitu secara kuantiatif dan kualitatif. Analisis kualitatif berlaku untuk hasil tes kognitif siswa setiap siklus sementara analisis kualitatif berlaku untuk hasil observasi. Hasil penelitian menunjukkan penggunaan media tiga dimensi mampu meningkatkan hasil kognitif siswa kelas IV SDN A Indramayu. Bukti penelitian tersebut adalah peningkatan dari pra siklus ke siklus I meningkat sebesar 20,24%, dari siklus I ke siklus II 15,34% dan dari siklus II ke siklus III 5%. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan siswa kelas IV SDN A Indramayu kognitifnya dapat meningkat dengan mengimplementasikan media tiga dimesi dalam pembelajaran IPS

Keywords:

Three-dimensional media;, Student cognitive, Social science;, Elementary education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albiladi, W. S., Abdeen, F. H., & Lincoln, F. (2018). Learning English through movies: adult English language learners’ perceptions. Theory and Practice in Language Studies, 8(12), 1567. https://doi.org/10.17507/tpls.0812.01

Aqib, Z. (2014). Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Yrama Widya.

Arikunto, S., Supardi, & Suhardjono. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Asrial, A., Syahrial, S., Kurniawan, D. A., & Amalina, N. (2019). Analisis Hubungan Kompetensi Bahasa Indonesia Terhadap Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 1–8. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.2832

Budianti, Y., & Azis Abdul, D. (2023). Pengaruh Medıa Anıması Terhadap Hasıl Belajar Sıswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1149–1161. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6296

Fransiska, K. A. W., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Perkembangan Kognitif Siswa pada Penggunaan Media Pembelajaran Digital Ditinjau dari Teori Jean Piaget : Kajian Literatur Sistematis. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 466–471. https://doi.org/https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.839

Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603–621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499

Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 251. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038

Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media Pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126–134. https://doi.org/10.53837/waniambey.v3i2.174

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Proses Belajar untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 17–26.

Jamoliddinovich, U. B. (2022). Fundamentals Of Education Quality In Higher Education. International Journal Of Social Science & Interdisciplinary Research, 11(01), 149–151.

Jariah, A., Witono, A. H., & Khair, B. N. (2021). Pengembangan Media Tiga Dimensi Kontekstual Berbahan Dasar Barang Bekas untuk Siswa Kelas IV SD. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 1(1), 7–12. https://doi.org/10.52562/biochephy.v1i1.23

Kurniasih, I., & Berlin, S. (2014). Teknik dan Cara Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas Untuk Pengembangan Profesi Guru. Kata Pena.

Laily, N. (2021). Upaya Guru Pai dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran Fiqih di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1437–1445. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.596

Lestari, D. G., & Irawati, H. (2020). Literature Review: Peningkatan Hasil Belajar Kognitif dan Motivasi Siswa pada Materi Biologi melalui Model Pembelajaran Guided Inquiri. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(2), 51–59. https://ojs.unsulbar.ac.id/index.php/bioma/article/view/861

Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(1), 122–129. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i1.24435

Mardiah, A., & Astuti, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Rias Karakter Tiga Dimensi Luka Bakar di SMKN 6 Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8229–8233. blob:chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/c3df42b9-45bb-474f-a61b-68e0f5c8587a

Misharapovna, S., & Shadjalilovna, S. M. (2022). Prons and cons of computer technologies in education. Texas Journal of Multidisciplinary Studies, 14, 26–29.

Newton, P. M., Da Silva, A., & Peters, L. G. (2020). A Pragmatic Master List of Action Verbs for Bloom’s Taxonomy. Frontiers in Education, 5, 1–6. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00107

Ningrum, P. P., & Dahlan, Z. (2023). Pengembangan Medıa Swıvel Wheel untuk Menıngkatkan Hasıl Belajar Sıswa pada Mata Pelajaran IPS dı Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 250–262. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5363

Pristy, N., & Sukartono. (2023). Kontribusi Media Powerpoint Interaktif dan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPAS Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2026–2036. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7790

Purba, N., & Sarminta. (2021). Media Visual 3 Dimensi ( 3D ) dan Pembelajaran Menulis dalam Menunjang Profesionalisme Guru. SKYLANDSEA PROFESIONAL Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Teknologi, 1(2), 205–208.

Rahmaniar, E., Maemonah, M., & Mahmudah, I. (2021). Kritik Terhadap Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 531–539. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1952

Rokhayah, L. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Tiga Dimensi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Jarak Titik, Garis dan Bidang Peserta Didik SMK. VOCATIONAL : Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(4), 261–271.

Sa’adah, I. (2021). Pemanfaatan Media Tiga Dimensi Sebagai Sarana Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Kelas V Semester 2 SDI Darul Falah. Jurnal Didaktis Indonesia, 1(1), 1–12.

Septiana, N. (2021). Peranan Strategi Pembelajaran Inkuiri dan Media Tiga Dimensi dalam Peningkatan Prestasi Siswa. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam, 16(1), 114–127.

Sofiasyari, I., Amanaturrakhmah, I., & Yuliyanto, A. (2023). Analisis Kepraktisan Pengembangan Media Ajar IPS Berbasis Video Interaktif. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1789–1798. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7542

Suryansyah, T., & Suwarjo, S. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 209–221.

Suryantika, I., & Aliyyah, R. R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka: Strategi Pembelajaran di Luar Kelas pada Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(6), 3103–3134.

Suweni, Dianasari, & Nurhabibah, P. (2023). Penıngkatan Hasıl Belajar Model Project Based Learnıng Berbasıs Lapbook Kelas III SDN 1 Semplo. Jurnal Elementaria Edukasia, x(x), 1609–1618. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7127

Wahyuningtyas, A. A., Firmansyah, I., & Pratiwi, S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran KIT IPA Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 298–303. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5471

Yu, D. G., Li, Q., Song, W., Xu, L., Zhang, K., & Zhou, T. (2023). Advanced technique-based combination of innovation education and safety education in higher education. Journal of Chemical Education, 100(2), 507–516. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.2c00568

Yurnawilis. (2022). Penggunaan Media Tiga Dimensi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di Kelas V SD Negeri 15 Batang Barus Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 903–915.

Zhang, H., Gupta, S., Sun, W., & Zou, Y. (2020). How social-media-enabled co-creation between customers and the firm drives business value? The perspective of organizational learning and social Capital. Information & Management, 57(3), 103200. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103200

Zhu, M., Bonk, C. J., & Doo, M. Y. (2020). Self-directed learning in MOOCs: exploring the relationships among motivation, self-monitoring, and self-management. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2073–2093. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09747-8

Downloads

Abstract Views : 32
Downloads Count: 32

Published

2024-03-31

How to Cite

Irma Sofiasyari, & Iin Indrianti. (2024). The Implementation of Three-Dimensional Figures in Learning Social Lessons to Improve the Learners’ Cognition. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2411–2420. https://doi.org/10.31949/jee.v7i1.8563

Issue

Section

Articles