Peran Media Digital dalam Bingkai Etnopedagogik sebagai Upaya Optimalisasi Pencapaian Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini Masa Depan

Authors

  • Gilar Gandana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nuraly Masum Aprily Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aini Loita Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rifki Ahmad Fauzi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Chusna Arifah
  • Risa Arosyidah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7778

Abstract

The digitalization program for early childhood education media in the era of the industrial revolution 4.0 is an opportunity as well as a challenge for educational inventors in the world. This opportunity can be used as an exploratory land for the development of science for educational media inventors. On the other hand, the challenges are related to the clash of value systems and consistency in strengthening the integration of the conservation function system with the educational innovation function. In this context, challenge does not mean weakness, but for scholars it is a form of motivational strength for the practical development of knowledge to be used as material for increasing self-capacity as a true scientist. Thus, the opportunities and challenges that arise in this study become a source of energy to overcome anxiety about the future of education. With regard to ethno-pedagogy which is the contextual realization of human imagination in terms of human values ​​and norms, it has a very important role in presenting every digital product that is created. So that the process of integrating conservation values ​​with educational innovation values ​​can show logical consequences for achieving the expected quality of early childhood education in the future.

Keywords:

Media Digital, Ethno-pedagogic, Early Childhood Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwasilah, A. ., Suryadi, K., & Karyono, T. (2009). Etnopedagogi. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.

Apryanto, F. (2022). Peran Generasi Muda Terhadap Perkembangan Teknologi. Media Husada Journal of Community Service, 2(2), 130–134.

Dalensang, R., & Molle, M. (2021). Peran Gereja dalam Pengembangan Pendidikan Kristen bagi Anak Muda pada Era Teknologi Digital. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gereja

Dewantara, K. H. (1967). Kebudayaan. Jogjakarta: Majelis Luhur Persatuan taman Siswa.

Dewantara, K. H. (1977). Pendidikan. Jogjakarta: Majelis Luhur Persatuan taman Siswa.

Faiz, A., & Purwati. (2023). Penerapan Pendekatan Konstruktivisme dalam Metode cerita Dilema Moral. Jurnal Elementaria Edukasia.

Gandana, G. (2018). Komunikasi Terapeutik dalam perspektif pendidikan anak usia dini. Tasikmalaya:Ksatria Siliwangi.

Gandana, G. (2019). Literasi ICT & Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Gandana, G. (2021). Citra Diri Sunda Sebagai Fondasi Pembangunan Mental Manusia Jawa Barat Di Era Society 5.0. PIWURUK: Jurnal Sekolah Dasar.

Gandana, G. (2023). Pengembangan Media Digital Berbasis Etnopedagogik dan teknopedagogik untuk Membangun citra Diri Anak Usia Dini (Penelitian dan Pengembangan pada Media Pendidikan Tema Budaya Lokalsunda untuk Ana usia 5-6 tahun di jawa Barat). Universitas Negeri Jakarta, Disertasi.

Gandana, G., & Gunawan, I. (2021). Perlindungan & Peran Ayah dalam Pengasuhan Anak Usia Dini. Bandung: SEAMEO CECCEP.

Gandana, G., Rahman, T., Yuningsih, T. I., & Uthpah, N. (2018). Multimedia Pendidikan untuk Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Garna, J. K. (1993). Tradisi Transformasi Modernisasi dan Tantangan Masa Depan di Nusantara. Bandung: Universitas Padjadjaran.

Garna, J. K. (2008). Budaya Sunda Melintasi Waktu Menantang Masa Depan. Bandung: Lembaga Penelitian UNPAD & The Judistira Garna Foundation.

Guru, P., Penggunaan, D., Berbasis, P., Informasi, T., Meningkatkan, U., Belajar, M., Pendidikan, P., Islam, A., & Tarbiyah, F. (2022). Prodi pendidikan agama islam fakultas tarbiyah institut agama islam negeri (iain) curup 2022.

Halim, A. (2022). Signifikansi dan Implementasi Berpikir Kritis dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi

Harfiah, Y. (2018). Peran Media Online Terhadap Kinerja Lembaga Penyiaran Publik Di Era Konvergensi Media (Studi Kasus : LPP RRI Madiun). Jurnal Revitalisasi, 7(2), 144–161.

Heinich, R. et. al. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning: (Seventh Edition). Oiho: Merrill Prentice Hall.

Herlambang, Y. T. (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan dalam Multiperspektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Kurniasih, E. (2019). Media Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Kreatif, 9(2), 87–91.

Lickona, T. (2016). Mendidik untuk Membentuk Karakter: bagaimana Sekolah Dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2018). Media Pembelajaran di Era Digital. 231(Amca), 458–460.

Natalina, D., & Gandana, G. (2017). Komunikasi dalam PAUD. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Rakhman, F. (2023). Pengaruh Pendidikan multikultural terhadap Karakter Siswa dan Kecakapan Berwirausaha Peserta didik. Jurnal Elementaria Edukasia.

Romadonah, E. S., & Maharani, I. N. (2019). Motions Graphic Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Utile, V, 115–122.

Sumantri, M. S., & Gandana, G. (2021). Etnopedagogic as a self-mage Development Method of Sundanese, West Java in Era Society 5.0. Annals of the Romanian Society for Cell Biology.

Supriatna, M., Sumayana, Y., & Anam, R. S. (2016). Etnopedagogik: Kajian-Nilai Etnokultur sebagai Landasan Pendidikan. Bandung: Salam Insan Mulia Publishing.

Tampubolon, D. P., Thesalonika, N., & Rustini, T. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Sultan Agung.

Tilaar, H. A. R. (2007). Mengindonesia: Etnisitas dan Identitas Bangsa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Wijaya, A. M., Arifin, I. F., & Badri, M. Il. (2021). Media Pembelajaran Digital Sebagai Sarana Belajar Mandiri Di Masa Pandemi Dalam Mata Pelajaran Sejarah. SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya.

Wilkinson, P., Taylor, J., & Readman, M. (2018). Mediating Family Play: Exploritations of Digital Media Through A Mobile Application Designed to Facilitate Real-World Child-Parent Play. Internasional Journal of Child-Computer Interaction.

Downloads

Abstract Views : 216
Downloads Count: 255

Published

2023-12-30

How to Cite

Gandana, G., Nuraly Masum Aprily, Aini Loita, Rifki Ahmad Fauzi, Chusna Arifah, & Risa Arosyidah. (2023). Peran Media Digital dalam Bingkai Etnopedagogik sebagai Upaya Optimalisasi Pencapaian Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini Masa Depan. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2117–2125. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7778

Issue

Section

Articles