Systematic Literature Review (SLR): Development of Online Market Corner Learning Media for Fifth Grade Elementary School Students

Authors

  • Nurul Latifah Universitas Negeri Surabaya
  • Waspodo Tjipto Subroto Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia
  • Budi Purwoko Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7553

Abstract

The aim of this research is to describe the use of Canva to design advertisements that will be marketed via social media in a learning context. The method used in this research uses a qualitative approach with a Systematic Literature Review (SLR) review, with five steps used from the seven existing steps, namely (1) Asking research questions; (2) Finding studies; (3) Critical evaluation of the study; (4) Data collection; and (5) Data analysis and reporting. Based on the study that the researchers have conducted, it is concluded that the use of Canva has a very important role for its users, so that Canva will be ideally needed as an alternative learning media for students so that they have sufficient creativity in designing advertisements that will be promoted via social media in science learning context.

Keywords:

Development, Canva learning media, social media;, economic activities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpian, Y., Nurizki, P., Wahyuningsih, D., Apriliani, I., & Yonanda, D. A. (2023). Penggunaan Media Sosial bagi Siswa Sekolah Dasar Negeri Kedungjaya 2. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(1), 142–149.

Ariestina, H. (2023). Peningkatan Kemampuan Pedagogik Guru MI: Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Video. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(1), 131–141.

Dananjaya, U. (2017). Media Pembelajaran Aktif. Bandung: Nuansa Cendekia.

Huda, A., Filla, W. A., & Mudinillah, A. (2022). Pemanfaatan Vidio Pembelajaran Menggunakan Canva pada Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(1), 14–31.

Nurfadhillah, S., & 4A PGSD Universitas Muhammadiyah Tangerang. (2021). Media Pembelajaran: Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Sukabumi: CV Jejak.

Nurhayati, Vianty, M., Nisphi, M. L., & Sari, D. E. (2022). Pelatihan dan Pendampingan Desain dan Produksi Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva for Education bagi Guru Bahasa di Kota Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 171–180.

Nurhayaty, E., Marginingsih, R., Susilowati, I. H., & Pramularso, E. Y. (2022). Pelatihan Membuat Media Promosi Sederhana dengan Aplikasi Canva di Yayasan Desa Hijau. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 69–77.

Padang, A. T. (2019). Business Canvas Plan Berbasis Potensi Daerah sebagai Salah Satu Alternatif Media Pembelajaran yang Dapat Meningkatkan Keterampilan Kewirausahaan Siswa. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 9(1), 9–13.

Poulan, F. F., Samual, T. M., Wantah, E., & Wuisang, J. (2023). Identifikasi Masalah dan Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi Berbantukan Aplikasi Canva dengan Menggunakan Model Pembelajaran PBL (Problem-based Learning) pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Ratahan. Journal of Management & Busines, 6(2), 61–66.

Rother, E. T. (2007). Systematic Literature Review X Narrative Review. Técnica Da Acta Paulista de Enfermagem, 20(2), 7.

Sadiman, A. S., Raharjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2018). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sari, L. P., Rustini, T., & Dewi, D. A. (2021). Rancang Bangun Multimedia Pembelajaran Berbasis WEB Konsep Kegiatan Ekonomi Pembelajaran IPS Kelas V SD. Jurnal Edumaspul, 5(2), 1110–1121.

Sari, M. L., & Pratikto, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Canva: Efektif dalam Meningkatkan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 2(2), 236–245.

Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva untuk Membuat Konten Gambar pada Media Sosial sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk UKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 430–436.

Solihah, S., & Zakiah, N. E. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva untuk Mengembangkan Kreativitas dalam Pemasaran Produk UMKM Makanan Khas Daerah Ciamis. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 1041–1050.

Sudjana, N., & Riva’i, A. (2016). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Supriyadi, Christian, A., Suryani, I., & Rusdi, I. (2022). Pelatihan Canva dalam Pembuatan Konten Promosi Media Sosial TikTok pada Fatayat NU. Jurnal Altifani Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(6), 566–572.

Susanto, A. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Grup.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional (UURI No. 20 Tahun 2003 dan Peraturan Pelaksanaannya. 2003). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., & Buntins, K. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Wiesbaden: Springer VS.

Downloads

Abstract Views : 104
Downloads Count: 129

Published

2023-12-30

How to Cite

Latifah, N., Waspodo Tjipto Subroto, & Budi Purwoko. (2023). Systematic Literature Review (SLR): Development of Online Market Corner Learning Media for Fifth Grade Elementary School Students. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1971–1983. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7553

Issue

Section

Articles