Implementasi Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Di SDN 1 Tombatu

Authors

  • Natalya Tirsa Mokorowu Universitas Negeri Manado
  • Deitje A.Katuuk Universitas Negeri Manado
  • Deysti T. Tarusu Universitas Negeri Manado
  • Richard D. H. Pangkey Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7314

Abstract

ABSTRACT

Character education is a demand that continues to be voiced in the world of education today, because it not only has an impact on individuals in developing their potential but also has an impact on institutions and even society in general. This research aims to find the implementation of Pancasila student profile character education in the Merdeka Curriculum at SDN 1 Tombatu. This research uses qualitative study research with a phenomenological approach, namely the researcher looks and hears more deeply about individual understandings and opinions about experiences related to the material used as a reference for the research. Data collection techniques use observation techniques and structured and unstructured interviews. The results obtained in the research at SDN 1 Tombatu were carried out in accordance with the six dimensions of the Pancasila Student Profile, namely faith and devotion to God Almighty and noble character, global diversity, mutual cooperation, independence, critical reasoning and creativity.

   

Keywords:

Pendidikan Karakter, Pelajar Pancasila, Kurikulum Merdeka

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afipah, H., & Imamah, I. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila terhadap Enam Dimensi Karakter di PAUD. Journal of Education Research, 4(3), 1534–1542. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.456

Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21 Angga 1  , Yunus Abidin 2 , Sofyan Iskandar 3. 6(1), 1046–1054.

Amanda Putri Ramadhani T, & Syawaluddin Nasution. (2023). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Dalam Mencegah Efek Negatif Kecanduan Smartphone . G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(03), 508–519. https://doi.org/10.31316/gcouns.v7i03.4782

Banobe, S. C., Oentoe, F. J., Goni, A. M., Pangkey, R. D. H., Merentek, R. M., & Manado, U. N. (2022). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 8(7). https://doi.org/10.5281/zenodo.6525913

Beragama, B. M. (2023). No Title. 45–53.

Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ) Hubungan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ). 02(02), 380–390.

Hafidz, F., Farida, I., Lestari, P. K., Dewi, R. S., Sultan, U., Tirtayasa, A., Raya, J. C., Serang, K., & Serang, K. (2023). Urgensi Penerapan Pendidikan Karakter Sebagai Pilar Utama Dalam Menciptakan Sekolah Berkarakter. 1(2), 237–250.

Hamdani, A. D., Nurhafsah, N., & Silvia, S. (2022). INOVASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENCIPTAKAN GENERASI EMAS 2045. 3(3), 170–178.

Iasha, V. (2022). Cypriot Journal of Educational. September. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i8.7783

Ilmiah, J., & Pendidikan, W. (2023). 2 1,2 ,. 9(20), 968–978.

Ilmiah, J., Pendidikan, W., Universitas, P., & Manado, N. (2023). Program Studi S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi Universitas Negeri Manado. 9(September), 951–958.

Khatimah, H. (2022). Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa. 13(2), 127–132.

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN.

Lasut, M. S., Sumampouw, Z. F., Mangangantung, J. M., Daniel, R., & Pangkey, H. (2022). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint dan Media Video dalam Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. 4(4), 5001–5009.

Lestari, P. (2023). Implementasi Kegiatan Keagamaan Untuk Mengembangkan Pendidikan Karakter Dalam Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Siswa Kelas X Di Smk N 3 Purworejo. Al Ghazali, 6(1), 48-61. https://doi.org/10.52484/al_ghazali.v6i1.487

Liuw, C. H., Sumilat, J. M., & Trifena, D. (2023). 3 1,2,3. 9(19), 936–940.

Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727

Nurfirdaus, N., & Sutisna, A. (2021). LINGKUNGAN SEKOLAH DALAM MEMBENTUK. 5, 895–902.

Sahetapy, M. A., Sumilat, J. M., & Tarusu, D. T. (2023). Pengembangan Media Flashcard Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Inggris di Sekolah Dasar Program Pascasarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar ( PGSD ) Universitas Negeri Manado. 9(19), 926–935.

Saputri, N. U., Nisa, K., & Turmuzi, M. (2023). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di SDN 3 Lembuak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1995–2004. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5708

Sari, E., & Jakarta, U. N. (2023). Peran Konselor dalam Pendidikan Karakter 1. 06, 135–141.

Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. 7(3), 413–420.

Suryanto, H., Warring, S., Kartikowati, R. R. S., & Hf, W. (2021). Study creativity with diverse social skills to support the learning process in future education. 1(2), 85–89.

Tarusu, D. T., & Adiansha, A. A. (2020). 1* , 2 , 3 1. 6(2), 170–175.

Tinungki, A., Pangkey, R. D. H., & Tombokan, S. S. N. (2021). Edu Primary Journal : Jurnal Pendidikan Dasar Vol 2, No 3, Mei, 2021. 2(3), 1–10.

Wahidah, N. ., Zubair, M. ., Fauzan, A. ., & Alqodri, B. . (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 696–703. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1287

Downloads

Abstract Views : 328
Downloads Count: 1003

Published

2023-12-30

How to Cite

Natalya Tirsa Mokorowu, Deitje A.Katuuk, Tarusu, D. T., & Pangkey, R. D. H. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Di SDN 1 Tombatu . Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1544–1558. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7314

Issue

Section

Articles