Pengembangan Media Buku Cerita Digital Pada Pembelajaran IPS Materi Kerajaan Islam Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Sofian Abdulatif Mahasiswa
  • Muh. Husen Arifin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7200

Abstract

This research is the development of digital storybook media in social studies learning material on the Islamic kingdom in grade IV elementary school. This was done because of students' lack of interest in learning social studies in elementary schools. This research aims to design, test the feasibility and determine the response to digital storybook media in elementary schools. The method used in the research is Design and Development using the ADDIE model development which includes 5 stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. Research participants consisted of material experts, linguistic experts, media experts as well as users, namely teachers and students, to obtain the results of the feasibility assessment of the learning media that had been created, as well as responses from users. The data analysis techniques used include data collection, data presentation, data reduction and drawing conclusions to answer the proposed problem formulation. Therefore, the digital storybook learning media was designed using Canva and ibispaintX as application platforms. Responses from material experts, media experts and language experts received very good responses and were worth testing with elementary school students. The response from student users and teachers received a positive response. From these responses, digital storybook media is suitable for use in learning and has received positive responses from students and teachers.

Keywords:

Digital Storybooks, Social Sciences, learning media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.

Alawiyah, N., Istianti, T., & Arifin, M. H. (n.d.). PENGEMBANGAN ALAT SEISMOGRAF SEDERHANA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI IPS DI SD DAMPAK LETAK GEOGRAFIS INDONESIA. Sosial Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan IPS, 1(2), 61–68.

Ariesta, F. W., & Kusumayati, E. N. (2018). Pengembangan media komik berbasis masalah untuk peningkatan hasil belajar ips siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 22–33.

CINTHIA, A. L. (2021). PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR DIGITAL DALAM MUATAN PEMBELAJARAN IPS MATERI JENIS-JENIS KEGIATAN EKONOMI DI KELAS V SEKOLAH DASAR. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

Dianto, D. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dan Minat Belajar IPS Melalui Media Visual Pada Siswa SD. Jurnal Insan Cendekia, 3(2), 49–59.

Ekaprasetya, S. N. A., Salsabila, S. R., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Pembelajaran IPS dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 3987–3992.

Fadhli, M. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis video kelas iv sekolah dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 24–33.

Faizah, N., Suyoto, S., Listyarini, I., & Murdhiati, E. (2023). Pengembangan Media Cerita Bergambar Digital pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas 5 SDN Kalicari 01. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3819–3825.

Fauziah, N. N., Lestari, R., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Perkembangan Pendidikan IPS di Indonesia pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1).

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), 10–15.

Idhartono, A. R. (2023). Literasi digital pada Kurikulum Merdeka belajar bagi anak. Devosi: Jurnal Teknologi Pembelajaran, 12(2), 91–96.

Karima, M. K., & Ramadhani, R. (2018). Permasalahan pembelajaran IPS dan strategi jitu pemecahannya. Ittihad, 2(1).

Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, D. T. (2003). Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional. News.Ge, d, https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.

Muliani, F. (2020). Pembangan Media Pembelajaran Berupa Buku Komik pada Materi Sejarah di Sekolah Dasar (Studi Kasus: SD Negeri 148 Pekanbaru). EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(1), 40–52.

MULYA, W. E. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DIGITAL PADA MATERI IPS SEKOLAH DASAR KELAS V (Mengenal Peninggalan Sejarah Kerajaan Hindu, Budha Dan Islam). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

Mustika, M., & Temarwut, R. (2022). Membangun TPACK Guru IPS Melalui Moodle berbasis Blended Learning dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 313–323.

Ningrum, P. P., & Dahlan, Z. (2023). Pengembangan Medıa Swıvel Wheel Untuk Menıngkatkan Hasıl Belajar Sıswa Pada Mata Pelajaran IPS Dı Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 250–262.

Nurjanah, S., Rustini, T., & Nurjaman, A. R. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Ips Materi Kegiatan Ekonomi Bermuatan Nilai Karakter Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Fashluna: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 2(2), 92–102. https://doi.org/10.47625/fashluna.v2i2.328

Nurulanjani, D. (2018). Peran Media Time Lines Chart Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 5(1), 43–50.

PRADANA, Y. (2022). Penerapan Pembelajaran Students Centered Learning (Scl) Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Era Digital (Studi Man 4 Sleman Yogyakarta).

Putri, I. A. (2023). Modernisasi Pembelajaran IPS Berbasis TPACK Di Era 4.0 Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 233–241.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1  , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104.

Regiani, E., Amaliyah, S., & Rustini, T. (2023). Analisis Problematika Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar Negeri Arcamanik 02 Bandung. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3257–3261.

Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and development research: Methods, strategies, and issues. Routledge.

Rusdi, M. (2018). Penelitian desain dan pengembangan kependidikan. Depok: PT. RajaGrafindo Persada.

Rustini, T., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2021). Implementasi Pembelajaran IPS di SD Kelas Tinggi Berbasis Aplikasi LMS Google Classroom. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 115–123.

Santika, I. (2022). Pengembangan Media Buku Cerita Digital UntukMenanamkan Karakter Disiplin Dan Kreatif Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah.

Sari, W. N., & Ahmad, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2819–2826.

Seles, R., Halidjah, S., & Kresnadi, H. (2020). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelaran Tematik Secara Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(3), 1465–1472.

Septiana, A. R., & Hanafi, M. (2022). Pemantapan Kesiapan Guru dan Pelatihan Literasi Digital pada Implementasi Kurikulum Merdeka. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 380–385.

Setiawan, D. A., Wahjoedi, W., & Towaf, S. M. (n.d.). Multimedia Interaktif Buku Digital 3D pada Materi IPS Kelas IV Sekolah Dasar. State University of Malang.

Setiawati, T., Pranata, O. H., & Halimah, M. (2019). Pengembangan Media Permainan Papan pada Pembelajaran IPS untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 163–174.

Setyowati, R., & Fimansyah, W. (2018). Upaya peningkatan citra pembelajaran IPS bermakna di Indonesia. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 3(1), 14–17.

Sofydianty, A., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2023). RANCANG BANGUN MULTIMEDIA INTERAKTIF MATERI KERAJAAN ISLAM DI INDONESIA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6194–6206.

Sukaesih, S., Ridlo, S., & Saptono, S. (2017). Analisis kemampuan technological pedagogical and content knowledge (TPACK) calon guru pada mata kuliah PP Bio. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 58–64.

Trifanya, R., Angkotasan, R. R. N., Handayani, F., & Utami, W. N. (2023). SEMINAR PENINGKATAN KUALITAS GURU DIGITAL DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA. HAGA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 41–49.

Wulandari, H., Suherman, S., & Wahyuuni, S. (2023). H Sosialisasi Aplikasi Bahan Ajar Berbasis Media Digital Untuk Peningkatan Mindset Belajar Bagi Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 2685–2690.

Downloads

Abstract Views : 248
Downloads Count: 288

Published

2023-12-30

How to Cite

Abdulatif, S., & Muh. Husen Arifin. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Digital Pada Pembelajaran IPS Materi Kerajaan Islam Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1610–1623. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7200

Issue

Section

Articles