Pengaruh Medıa Anıması Terhadap Hasıl Belajar Sıswa Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Yudi Budianti Universitas Islam 45 Bekasi
  • Dede azisabdul Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6296

Abstract

Animation with class students who do not apply animation media, and to find out students' perceptions of the use of animated media in learning. Animation that does not implement animation media as a tool in the learning process. Delivering material. This research is a quantitative study conducted. The type of experiment used in this study was a quasi-experimental using the Nonequivalent Control Group design. Design). The sample size utilized in this study consisted of 67 students. Technique The data collection process involves the utilization of a 15-item multiple-choice test and documentation. Based on the findings of this research, the calculated t-value (4.672) exceeds the critical t-value (ttable). The obtained p-value of 0.461 indicates that the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted at a significance level of 0.05. In this context, it can also be observed through a comparison of the average scores of students' academic achievement before and after the intervention. In order to apply animation media, a calculation is performed to change the number 54.66 to 75.56. The statistical analysis employed in this study is a sample t-test. Thus, it can be concluded that the instructional media in the form of Influence animation can influence student learning outcomes in class V SDIT Patriot, Bekasi Regency.

Keywords:

elementary school, Learning Outcomes., animated video medi

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran dalam persefektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 38.

Alannasir, W. (2018). Pengaruh Penerapan Media Animasi Terhadap Motivasi Belajar dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV SD Inpres Sudiang. jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 28.

Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 252

Ekawarna. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi (GP Press Group)

Fatahullah, M. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar, 241.

Ferdiansyah, Ambiyar, Zagoto, M., & Darma Putra, I. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis E Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Musik. Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni, 64.

Hambali, S., Akib, E., & Azis , S. A. (2020). Pengaruh Media Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Murid Kelas V SD Se-Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Indonesia, 183.

Jalinus, N dan Ambiyar. (2016) Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Khairini, F., Hendawati, Y., & Pratomo, S. (2021). Penerapan Model E-Learning Berbantuan Whatsapp Group untuk Meningkatkan pemahaman Konsep Siswa Kelas V pada Materi Zat Tunggal dan Campuran. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 797.

Kurino, Y. . D. (2015). Jurnal Cakrawala Pendas, Volume I, No. 1 Januari 2015 ISSN: 2442-7470. Jurnal Cakrawala Pendas, I(1), 55–64.

Meliyanti, D. S. N., & Yonanda, D. A. (2018). Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia. https://core.ac.uk/download/pdf/228884984.pdf

Novita, L., & Novianty, A. (2019). pengaruh penggunaan media pembelajaran audio visual animasi terhadap hasil belajar subtema benda tunggal dan campuran. JTIEE, 47.

Purwono, A., & Astuti, W. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Muatan IPA Subtema Benda Tunggal dan Campuran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V MI Setia Bhakti trawas. Jurnal Program Studi PGMI, 241.

Puspita Hapsari, G., & Zulherman. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 2385.

Rahman, E. P., Asrul, Fathurrahman, & Ramadhani, I. A. (2019). Pengaruh media animasi pada pembelajaran suhu dan kalor terhadap hasil IPA kelas V SD Negeri 14 Waigama. Jurnal Pendidikan.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif dan R&D (26 ed.). Bandung.

Sukiyasa, K., & Sukoco. (2013). Pengaruh Media Animasi terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 129.

Susanti, D., & Apriani, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan Tema Cita-citaku Menggunakan Media Audio Visual pada Kelas IV MIN 1 Kota Padang. Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat, 28.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. jurnal Ilmu pendidikan, 24.

Yuliyanti, R., & Mintohari. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA Materi Siklus Air Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD, 2

Downloads

Abstract Views : 91
Downloads Count: 97

Published

2023-09-30

How to Cite

Budianti, Y., & azisabdul, D. (2023). Pengaruh Medıa Anıması Terhadap Hasıl Belajar Sıswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1149–1161. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6296

Issue

Section

Articles