Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Menulis Deskripsi Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar

Authors

  • Budi Febriyanto Febriyanto Universitas Majalengka
  • Rahman Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yuliawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Wulan Anggraeni Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Devi Afriyuni Yonanda Universitas Majalengka

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.5647

Abstract

Writing activities are creative activities, through learning to write students can develop their creative potential. There are many benefits that can be gained from writing, including increasing intelligence, developing initiative and creativity, growing courage, encouraging the will and ability to gather information. However, the reality in the field shows that students in writing narrative essays have not been able to express their correct ideas as clearly as possible. This shows that students' creative thinking skills in writing narrative essays are still low and causes only a few students to be capable of creative thinking skills in writing narrative essays, especially in the lower classes. The aim to be achieved in this research is to determine the relationship between creative thinking and elementary school students' descriptive writing abilities. This research is correlational research (Correlational Studies) to determine the relationship between the ability to think creatively and the ability to write descriptions. The results of the research concluded that there is a relationship between creative thinking and elementary school students' descriptive writing abilities.

Keywords:

Kemampuan Berpikir Kreatif, Kemampuan Menulis Deskripsi

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnan, A., Kurniawati, R., Husin, M., & Yamin, M. (2019). Pengembangan Keterampilan Menulis Dengan Menggunakan Media Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 22–28. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.276

Alfana, M., Dewi, N. R., & Sukaesih, S. (2017). Pengembangan lembaar kegiatan siswa IPA tepadu berbasis konstruktivisme tema eenergi dalam kehidupan untuk siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 4(1), 163–171.

Alfin, J. (2014). Keterampilan Dasar Menulis. Surabaya. Pustaka Intelektual.

Bungin, B. (2015). Metodologi penelitian kuantitatif : komunikasi, ekonomi, dan kebijakan publik serta ilmu-ilmu sosial lainnya. Jakarta. Kencana.

Cahyani, I., & Rosmana, I. A. (2015). Pendidikan Bahasa Indonesia. Bandung. UPI Press.

Dalman. (2017). Keterampilan Menulis. Bandung. Raja Grafindo Persada.

Daryanto, & Karim, S. (2017). Pendidikan Adab Ke 21. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Fuad, Z. Al, & Helminsyah. (2018). Anguage Experience Approach Sebuah Pendekatan Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 164–174.

Herdiawan, H., & Langitasari, I. (2019). Penerapn pbl untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa pada konsep koloid. Https://Doi.Org/10.30870/Educhemia.V4i1.4867, 4(1), 24–35.

Khalid, I. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Sebagai Terapi Ekspresif Terhadap Emosi Pada Peserta Didik Kelas Xi Man 3 Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 6(2), 1–13. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v6i2.253

Kurniasari, A. N. (2014). (2014). Sarikata Bahasa dan Sastra Indonesia Superkomplit. Yogyakarta. CV Solusi Distribusi.

Maher, F. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. Universitas Tanjungpura, 26(4), 1–37.

Maulidah, E. (2019). Character Building dan Keterampilan Abad 21 dalam Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. MPGMI-UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2(3), 138–146.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung. Remaja Rosdakarya.

Nofrion. (2016). Komunikasi Pendidikan: Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Nurgiyantoro, B. (2016). Buku Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta. BPPE.

Prabowo, A., Indrawadi, J., & Amrii, U. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Siswa Menggunakan Media Gambar Flash Card dengan Pendekatan Saintifik Kelas II. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3219–3228. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1376

Putra, P. G. N., Japa, I. G. N., & Yasa, L. P. Y. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Melalui Model Pembelajaran Quantum. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 373. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.36069

Rahayu, P., Enawar, E., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V Sdn Pondok Bahar 5 Kota Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 69–75. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.52

Redhana, I. W. (2015). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Ogram Studi Pendidikan Kimia Jurusan Kimia FMIPA, Universitas Pendidikan Ganesha.

Rhosalia, L. A., Laksono, K., & Sukartiningsih, W. (2018). Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Menulis Naratif Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Gayungan Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 166–174.

Romlah, R. (2018). Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SD Melalui Permainan. Jurnal Kajiian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(3), 800–813.

Sari, W. P., & Montessori, M. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Modul Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 5(6), 5275–5279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1527

Sulistyaningsih, D., & Mawarsari, V. . (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Tipe Team Asisted Individualization Berbasis Konstruktivisme untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 3(2).

Suparno, & Yunus, M. (2014). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta. Universitas Terbuka.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. Kencana.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta. Kencana.

Tarigan, H. G. (2017). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa.

Ummah, I. (2021). Korelasi Antara Kemampuan Berfikir Kreatif Dengan Keterampilan Menulis Siswa SD. 31(1), 69–78. https://doi.org/10.24235/ath.v

Wulandari, F. ., Mawardi, M., & Wardani, K. W. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas 5 Menggunakan Model Mind Mapping. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(10).

Yudianingsih, Y. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Kelas II SDN Rosela Indah Melalui Media Gambar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Tema 7 Subtema 2. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 02(1), 1–23.

Downloads

Abstract Views : 295
Downloads Count: 570

Published

2023-09-30

How to Cite

Febriyanto, B. F., Rahman, Yuliawati, Anggraeni, S. W., & Yonanda, D. A. (2023). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Menulis Deskripsi Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar . Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1519–1528. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.5647

Issue

Section

Articles