Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Tema Organ Gerakan Hewan Di Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Riana Aprianti Riana Aprianti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Cece Rakhmat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dian Indihadi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5315

Abstract

Student involvement and participation in the learning process has not shown student activity. Students tend to be less enthusiastic and proactive in participating in learning. This study aims to determine the effect of animated videos on increasing interest in learning and student perceptions. This type of research is experimental research with a research design using a non-equivalent control group design. The subjects of this study were fifth grade elementary school students as the population and sample. The sampling technique used purposive sampling. The research instrument used test and lift. The data analysis used was hypothesis testing on students' interests and perceptions. The results showed that there was no difference between the students' initial abilities before the application of animated video media between the experimental and control classes. Meanwhile, the final ability and interest in student learning after the application of animated video media experienced a significant difference. Perceptions of experimental class students towards animated video media showed a very good attitude. It can be concluded that animated videos are proven to have a significant influence on students' interests and perceptions

Keywords:

animated video medi, interest in learning, elemntary school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, S. (2017). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilu Kependidikan, 8(2), 145–167.

Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Jurnal Forum Paedagogik, VI(01), 72–89.

Anwar, M. K., & Prasetya, S. P. (2022). Pengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Aplikasi micropengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Aplikasi Microsoft Teams pada Pelajaran IPS Kelas VII Materi Kehidupan Pada Masa Islamsoft Teams pada Pelajaran IPS Kelas VII Materi Kehidupa. Diakktika Pendidikan IPS, 2(3), 34–43.

Arifin, S. (2022). PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RPP MODEL DIRECT INSTRUCTION BERBANTUAN MULTIMEDIA MELALUI IHT DARING DENGAN PLATFORM MS TEAMS. Wahana Pedagogika, 4(2), 1–11.

Ariyani, Y. D., & Wangid, M. N. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Nilai Karakter Peduli Lingkungan Dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 116–129. Https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.10737

Azizah, W., & Erwin. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPA KELAS V DI SDIT AL-Hikmah Bekasi. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3), 611–616.

Cholifah, S. N., Rahayu, W., & Meiliasari, M. (2021). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android menggunakan Adobe Animate CC dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) sebagai Media Pembelajaran pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 5(1), 64–73. Https://doi.org/10.21009/jrpms.051.08

Farida, C., & Fuadiah, N. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Penyajian Data. Plus Minus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–66.

Hadi, S., Kiska, N. D., & Maryani, S. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Tematik Terhadap Karakter Rasa Ingin Tahu Peserta Didik di Sekolah Dasar. Integrated Science Education Journal, 2(3), 76–79. Https://doi.org/10.37251/isej.v2i3.178

Hadiah Tullah, N., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Rumak Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c SE-Articles), 821–826. Https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.587

Haji, S. (2015). Pembelajaran Tematik Yang Ideal Di Sd/Mi. MODELING: Jurnal Prodi PGMI, III(1), 56–69.

Ismail, N. (2016). Pemanfaatan Media Kit Oleh Guru Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 4 Kota Singkawang. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 1(1), 16. Https://doi.org/10.26737/jipf.v1i1.55

Kusumahwardani, D., Pramadi, A., & Maspupah, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Video Animasi Audiovisual Berbasis Animaker Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 110–115. Https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1665

Malawi, I., & Kadarwati, A. (2017). Pembelajaran Tematik (Konsep dan Aplikasi). CV. AE Media Grafika.

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jpgsd, 8(5), 893–903.

Maulina, U., Hikmah, S., & Pahamzah, J. (2019). Attractive Learning Media to Cope with Students ’ Speaking Skills in the Industry 4 . 0 Using Sparkol Videoscribe. International Journal of Linguistics, Literature and Translation (IJLLT), 2(5), 132–140. Https://doi.org/10.32996/ijllt.2019.2.5.15

Misrayanti, M., & Amir, Z. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation terhadap Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa mts. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(3), 207–212. Https://doi.org/10.24014/juring.v1i3.4761

Mustafida, F. (2013). Kajian Media Pembelajaran Berdasarkan. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 77–96.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. Pensa: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 03(1), 171–187.

Permana, E. P. (2018). Pengaruh Media Sosial sebagai Sumber Belajar IPS Terhadap Motivasi Belajar, Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran. Http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pinus/article/view/12431

Prayekti, H., & Nugraha, Y. A. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEMATIK BERBANTUAN MEDIA CD INTERAKTIF. Jurnal Analisi Ilmu Pendidikan, 1(2), 22–28.

Pulungan, N. A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VIII pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di SMP Negeri 8 Padangsidimpuan. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 8(2), 562–568.

Rachmawati, A., & Erwin, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7637–7643. Https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3613

Rahmawati, I. Y., & Yulianti, B. (2020). Kreativitas guru dalam proses pembelajaran ditinjau dari penggunaan metode pembelajaran jarak jauh di tengah wabah. AL-ASASIYYA: Journal Basic of Education, 5(1), 27–39. Http://journal.umpo.ac.id/index.php/al-asasiyya/index

Ruqoyyah, R., Fatkhurrohman, M. A., & Arfiani, Y. (2020). Implementasi Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Pop-up book untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 8(1), 42–48. Https://doi.org/10.25273/jems.v8i1.6166

Shoimah, R. N. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Konkrit Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Dan Pemahaman Konsep Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas Iii Mi Ma’Arif Nu Sukodadi-Lamongan. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 1–18. Https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1836

Simatupang, R. T., Sinaga, V. C., & Thesalonika, M. (2022). Pengaruh Media Video Animasi pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 122380 Pematangsiantar Royanta. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 5146–5152.

Sumianto. (2021). ANALISIS KREATIVITAS GURU DALAM MERANCANG MEDIA PEMBELAJARAN DIMASA PANDEMI COVID-19. IRJE: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 1(2), 73–84.

Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IPS Di SMA Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. Https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Taqiya, T. B., Nuroso, H., & Reffiane, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Connected Berbantu Media Video Animasi [The Influence of Connected Type Integrated Learning Model Assisted by Animated Video Media]. Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 289–295.

Ujang Mahadi. (2021). KOMUNIKASI PENDIDIKAN (Urgensi Komunikasi Efektif dalam Proses Pembelajaran). JOPPAS: Journal of Public Policy and Administration Silampari, 2, 80–90.

Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sd. Edcomtech, 1(2), 129–136. Http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/1799

Widianto, E., Husna, A. A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., & Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224. Https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. Https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Downloads

Abstract Views : 611
Downloads Count: 643

Published

2023-06-09

How to Cite

Riana Aprianti, R. A., Rakhmat, C., & Indihadi, D. (2023). Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Tema Organ Gerakan Hewan Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 398–407. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5315

Issue

Section

Articles