Analisis Self-Confidence Siswa SMA Kelas XI dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Intan Wahyuni Juliana Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Agung Prasetyo Abadi Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.14145

Abstract

Self-confidence is important for learning because it makes individuals more optimistic during the learning process. This study aims to analyze and measure the average ratio of self-confidence levels among students of class XI.B at SMA Negeri 1 Klari in learning mathematics. A qualitative approach was employed, and a case study was conducted on 34 students from class XI.B. The sampling technique used in this research was purposive sampling. The research instrument was a non-test instrument, and the data collection technique involved a questionnaire. The results showed a percentage of 80.07% for the first indicator, 81.39% for the second indicator, 78.00% for the third indicator, and 78.43% for the fourth indicator. These findings indicate that the self-confidence of class XI.B students in learning mathematics is generally at a fairly good level.

Keywords:

Self-Confidence, Matematika, Studi Kasus

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawiyah, S., Nurmaningsih, N., & Prihatin, I. (2022). Analisis Self-confidence dalam Pemecahan Masalah Matematis Siswa di SMPN 1 Mentebah Kabupaten Kapuas Hulu. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 221-234.

Arfia, K., & Handican, R. (2024). Pengaruh Self Confidence & Prestasi Belajar Kalkulus: Suatu Studi Korelasional di Perguruan Tinggi. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 9(2), 305-316.

Bandura, A. (2021). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology.

Belli, R., & Annurwanda, P. (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Self Confidence (Kepercayaan Diri) Pada Materi Statistika Kelas XII. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 9(1), 43-55.

Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D. (2020). General self-efficacy and self-confidence in task performance. Psychology Press.

Fardani, Z., Surya, E., & Mulyono, M. (2021). Analisis kepercayaan diri (self-confidence) siswa dalam pembelajaran matematika melalui model problem based learning. Paradikma, 14(1), 39-51.

Hia, L., & Tambunan, H. (2024). Analisis Self-Efficacy Dan Self-Confidence Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 8 Medan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3461-3465.

Ifada, R. B., & Ruli, R. M. (2023). Analisis Self Confident Siswa Kelas VIII dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Sesiomadika, 4(1).

Jadidah, Z. D. N., AMS, Z. A., & Khiarunnisa, G. F. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas Xi Sma Negeri 8 Malang Ditinjau Dari Self Confidence Pada Materi Lingkaran. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 18(24).

Malinda, P., & Minarti, E. D. (2018). Pengaruh Self Confidence Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(3), 1829-1837.

Masruroh, A. A., Faturohman, Y., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2019). Analisis self confidence siswa kelas X HT 3 SMK Sangkuriang 2 dalam pembelajaran matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(6), 379-384.

Muliadi, R., Fonna, M., & Herizal, H. (2021). Analisis Self-Confidence Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 1(2), 105-113.

Nugraha, K. Z., & Widiati, I. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis peserta didik ditinjau dari self-confidence. Journal of Didactic Mathematics, 4(3), 225-236.

Oktarisa, F., Rahmat, T., Rusdi, R., & Firmanti, P. (2024). Pengaruh Self Confidence Terhadap Hasil Belajar Matematika. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 5532-5543.

Ratnasari, R. T. (2022). Hubungan Antara Self Confidence Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SDN Sawangan 02 (Bachelor's thesis, Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Sari, C. M., Rahmi, D., Kurniati, A., & Yuniati, S. (2024). Analisis Efikasi Diri (Self–Efficacy) Pada Pembelajaran Matematika Siswa SMA. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(3), 14-28.

Septyana, N., Sumaji, S., & Wanabuliandari, S. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Self Confidence. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(3), 1391-1410.

Simanjuntak, K. F., & Sutirna, S. (2024). Analisis Self Confidence Siswa Sma Pada Pembelajaran Matematika. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 260-264.

Valerina, R., & Abadi, A. P. (2023). Analisis Self-Confidence Siswa SMP pada Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 5(2), 247-254.

Downloads

Abstract Views : 0
Downloads Count: 0

Published

2025-06-18

How to Cite

Juliana, I. W., & Abadi, A. P. (2025). Analisis Self-Confidence Siswa SMA Kelas XI dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 7(2), 249–255. https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.14145

Issue

Section

Articles