Studi Literatur: Pemanfaatan Animaker sebagai Pengembangan Media Pembelajaran Matematika

Authors

  • Diana Rosiyati Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Rizqa Ahmadi Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Umy Zahroh Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.13727

Abstract

Learning media plays an important role, especially for students with low abilities who do not know how to think abstractly, as a result the material given by the teacher needs to be visualized in a concrete form. Therefore, education really means that learning media is used so that it becomes a more optimal and meaningful experience for students. The purpose of this writing is to find the effect of using animaker media in learning mathematics. Using the literature study method by carrying out stages starting from collecting references, reviewing theories, and analyzing the objects studied and collecting 10 articles in the past 3 years. Based on the results of the discussion of the literature study that has been reviewed, it is concluded that there is an influence of animaker media in mathematics learning which has an effect on improving numeracy skills, students' understanding of concepts, learning outcomes and media in learning. Social media influences students' interest in learning mathematics.

Keywords:

Studi Literatur; , Animaker; , Media Pembelajaran Matematika

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, R., Azida, A. R., Hudaifa, N. T. U., & Niza, Q. I. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Animaker Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i3.1750

Ariandhini, E., & Anugraheni, I. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Animaker untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Puisi Mapel Bahasa Indonesia Kelas 3 SD. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.5281/zenodo.6379004

Asih, L. K., Atikah, C., & Nulhakim, L. (2023). Pengaruh Video Animasi Berbasis Animaker Dalam Efektivitas Belajar Siswa Kelas V SD. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran) : Edutech and Intructional Research Journal, 10(1). https://doi.org/10.62870/jtppm.v10i1.21408

Asmara, D. N., Agustina, T., & Apreasta, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Animaker Pada Muatan Matematika Kelas IV Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 8156–8166. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.3686

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Ekawati, R., Rahmayani, L., & Mariati, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Animaker Untuk Kelas III Sekolah Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 14(1), Article 1. https://doi.org/10.15548/alawlad.v14i1.8640

Fajarwati, M. I., & Irianto, S. (2021). Pengembangan Media Animaker Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Di Kelas IV SD UMP. eL-Muhbib Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v5i1.608

Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022a). Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3325

Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022b). Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3325

Khoiriyah, S., Qonita, S. H., Lestari, M., & Rantika, T. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Matematika Di Masa Pandemi Dalam Menyongsong Era Indonesia Sustainable Development Goals 2045. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.24127/emteka.v2i2.985

Maheswari, G., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Animaker terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2523–2530.

Munawar, B., Hasyim, A. F., & Ma’arif, M. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbantuan Aplikasi Animaker Pada PAUD Di Kabupaten Pandeglang. 04(2).

Nabila, H. I., Fitriani, N., & Setiawan, W. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Animaker Pada Materi Statistika. Mei 2023, 6. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17563

Narinda, N., Maspuroh, U., & Adham, M. J. I. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Animaker terhadap Keterampilan Menulis Siswa SMK Al-Fathimiyah. Jurnal Sinestesia, 13(1), Article 1.

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.430

Nuru, L. O., Sopamena, P., Jumaeda, S., Abdillah, A., Litiloly, H., & Yama, L. (2023). Desain Animaker Media Using Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Terhadap Bahan Ajar Kaidah Pencacahan. Adjoint Journal, 1(1),

Putri, A. V. E., Sofiana, N., & Hamidaturrohmah, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Math Animaker Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V SD NEGERI 5 Sinanggul. ELIPS:

Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.47650/elips.v4i2.943 Rahmah, M. A., & Fausan, M. D. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Animaker Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XII dI SMA Negeri 3 Pangkep. 1(2).

Robi, Sofiyan, & A, R. (2023). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Animaker Di Kelas XI MAN 1 Langsa. Jurnal Dimensi Matematika, 6(01), 45–51. https://doi.org/10.33059/jdm.v6i01.9158

Sidabutar, N. A. L., & Reflina, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika SMA dengan Aplikasi Animaker pada Materi Vektor. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1362

Sitompul, M. E., Manik, S., Pembayun, A., Ayu, R. T., & Rosmaini. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Dan Respon Siswa Kelas VII Dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Pustaka Cendekia Pendidikan, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.70292/jpcp.v2i1.67

Sofnidar, S., Anggraini, V., & Anwar, K. (2023). Pengembangan Video Animasi Pada Blended Learning Dengan Model Discovery Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(4), Article 4. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i4.7715

Sulistyaningrum, H., & Khotimah, C. (2021). Uji Validitas Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Berbantuan Media Animasi Animaker Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Prosiding SNasPPM, 5(2), Article 2.

Waruwu, A. T. M., & Pakiding, H. (2023). Penggunaan Aplikasi Animasi Interaktif (Animaker) Dalam Proses Pembelajaran. Vox Dei: Jurnal Teologi Dan Pastoral, 4(2), 197–209.

Wijaya, F. K. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Animaker MACA (Materi Pecahan) Kelas 5 Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1.

Yama, L. (n.d.). Desain Animaker Media Using Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Terhadap Bahan Ajar Kaidah Pencacahan. Maret 2023, 1, 46–61. http://dx.doi.org/xxx

Downloads

Abstract Views : 9
Downloads Count: 1

Published

2025-06-18

How to Cite

Rosiyati, D., Ahmadi , R., & Zahroh , U. (2025). Studi Literatur: Pemanfaatan Animaker sebagai Pengembangan Media Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 7(2), 268–278. https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.13727

Issue

Section

Articles